Over mij

De context van Jesse

jesse foto

Ik ben Jesse Feenstra geboren in 1996 @Utrecht, tegenwoordig is mijn thuisstad Amsterdam. Na een tussenjaar op Het Bernard Lievegoed College, ben ik begonnen met  De studie Communication and Multimedia Design (CMD) op de HvA. In de loop van 2019 ga ik af te studeren. 

Type ontwerper

De specialisatie die ik binnen CMD heb opgepakt is UX design, met een focus op service design.

Een van mijn expertises zit in het bedenken van systemen en verbeteren van services.  Met het maken van systemen bedoel ik, het doorlopen van een aanmelding of nieuwe service. Mijn doel als User Experience ontwerper is er ervoor zorgen dat een gebruiker de informatie optimaal begrijpt.

Sketch
80
Photoshop/Illustrator
75
Fotografie/Video (bewerking)
60
Wordpress
55
HTML/CSS
40

Met mijn visuele stijl probeer ik een verhaal te vertellen met beelden (foto/video). Hier kan ik zelf het beste mee overweg, omdat ik denk in beelden. Uit een psychologisch onderzoek bleek dat ik niet alleen dyslectische was en ADD had. Ik bleek ook nog een beelddenker te zijn. Wat ik in de afgelopen jaren heb geleerd is om van mijn zwaktes sterktes te maken. Met mijn dyslectische blik op content gebruik ik als een soort test. Als ik het begrijpt dan begrijpt iedereen het met een leesbeperking. Mijn ADD is een onuitputtelijke bron van energie. Via school heb ik tool geleerd waar ik mijn ideeën kan verbeelden. Met tools zoals Photoshop, Indesign en premiere pro kan ik veel beter mijn ideeën uitwerken dan ik via tekst. En daar wordt ik gelukkig van, het gezegde luidt niet voor niets:

a picture is worth a thousand words

Waar ik wel bang voor ben dat ik in mijn toekomstige werkomgeving beschik over een gelimiteerde fotobibliotheek. Op dit moment is mijn werk non profit en heb ik het hele internet tot mijn beschikking voor foto’s. Mits het in goede kwaliteit is natuurlijk. Ik hoop dat ik in de toekomst gebruik kan blijven maken van deze stijl. Via deze link kan je de stijl van mijn werk zien.

Q&A

Interests: what do you know everything about and gets you excited?
My interests are very broad. Since I can remember I have been very curious and I can get enthusiastic about almost everything. However, the only drawback is that these interests are not of long term. Fortunately, I have found few things in my life that I cannot get enough of. For instance , coming up with new ideas, solving problems and making people’s lives easier.

What do you enjoy within the discipline of digital product design and what do you find challenging?
There are two things I cannot get enough of. Designing prototypes and coming up with idea’s (projects, activities) that motivate and move people. The most challenging thing for me is the last step of iteration. The fine tuning. I’m really good at getting to 95% but the most important 5% I struggle with.

Which digital service made you smile recently?
Spotify makes me smile daily base. The way you can switch seamlessly from device to device. How it can recommend you music in the same style at that one unique playlist. And I personally love their corporate identity.

Would you consider yourself more of a visual designer or interaction designer?
An interaction designer for sure. The way you move through an app is super fascinating to me. And it’s more important; you can enjoy an app that has a good interaction design but a horrible visual design. But you would delete the app fast if it would be the other way around.

Normen en waarden

De waarde waar ik mij in een ontwerp aan hecht is dat er tijdens het ontwerpproces  duurzaam wordt gedacht. Ik vind het belangrijk dat gebruikers van de content kunnen genieten, zonder teveel afleiding van reclame en pop ups. Dit leidt af van de content die ze proberen te consumeren. Er zijn andere manieren hoe je gebruikers tot actie omzet. De manier die ik het beste vind is het creëren van een community van mensen met gelijke interesses. Nudge is daar een goed voorbeeld voor. www.nudge.nl is een platform voor duurzame denkers, waar ik stage heb gelopen. Het doel van Nudge is bedrijven helpen duurzamer te werken en daarbij promotie acties ontwikkelen die ze koppelen aan hun netwerk van “Nudgers”. Gebruikers die content ontvangen van Nudge door middel van een nieuwsbrief, blogpost of facebook bericht.

De laatste tijd ben ik mij steeds meer aan het verdiepen in systemen, interactieve installaties en handleidingen. En ben ik aan het proberen daar de UX-kant in te zien. Daarbij horen vragen zoals: Hoe leert een gebruiker met dit systeem omgaan. Hoe laat je de gebruiker zo veel mogelijk verschillende functionaliteiten van dit product natuurlijk ontdekken. En hoe overtuig je de gebruiker, tijd te steken om deze handelingen te gaan leren.

De normen die ik hierin terug vind zijn, dat ik een bepaalde balans probeer te vinden tussen de wensen van de opdrachtgever en de wensen van de klant.